Na de Franse, de Amerikaanse merken

Advertentie Max Factor schoonheidspreparaten in 1938

Jarenlang verkocht de Bijenkorf uitsluitend de geuren, decoratieve cosmetica en verzorgende producten van Franse herkomst. De Franse merken hadden grote bezwaren tegen uitbreiding met Amerikaanse concurrenten en dreigden zelfs in dat geval de Bijenkorf de rug toe te keren. Het zou nog tot kort voor de Tweede Wereldoorlog duren voordat ook Amerikaanse merken in het assortiment werden opgenomen – naast de beroemde Franse producten, die toch gewoon verkrijgbaar bleven.

Vanaf 1931, toen de Bijenkorf inmiddels drie filialen telde, bestond de cosmetica-afdeling uit drie sectoren: verplegings- en toiletartikelen en parfumerieën, die tussen 1931 tot en met 1945 voor twee derde van de totale omzet zorgden. Naast de decoratieve cosmetica waren de geuren de belangrijkste omzetbrengers.


Het aantal parfummerken nam gestaag toe – waarschijnlijk zijn omstreeks 1938 de Amerikaanse geuren toegevoegd aan het assortiment

Het aantal parfummerken nam gestaag toe – waarschijnlijk zijn omstreeks 1938 de Amerikaanse geuren toegevoegd aan het assortiment. Zoals blijkt uit een Bijenkorfadvertentie van Max Factor uit 1938 dat door de merken incidenteel schoonheidsspecialisten ingezet werden om de klant wegwijs te maken in het gebruik van hun schoonheidsproducten.


Make-up werd in toenemende mate, vooral door feministes, aangewend om waarden als vrijheid en onafhankelijkheid uit te drukken. Toegenomen kennis over het verband tussen een goed verzorgd uiterlijk en algemeen welzijn leidde tot de ontwikkeling van nieuwe cosmeticaproducten, aangepast aan meer persoonlijke eigenschappen en behoeften.