Concurrentie

See Red etalage in 1955 in Amsterdam.

In die periode komen er nieuwe concurrenten op de markt. Philips begint een drogisterijformule onder de naam Etos. Ook HEMA en V&D worden steeds sterker in de drogisterij-artikelen, en de eerste DA-drogisten melden zich.


Om al deze concurrenten het hoofd te kunnen bieden, moest de Bijenkorf de bakens gaan verzetten. Vanaf 1955 wordt in de beleidsnota’s van de directie gesproken over een nieuwe fase, waarin de Bijenkorf als “Magasin de Nouveautés” marktleider moet blijven.

In het najaar van 1955 wordt onder de naam See Red een grote actie georganiseerd, waarbij alle afdelingen in de mode, accessoires en cosmetica berokken zijn.

Er komen tal van merken bij, vooral in de nouveauté-afdelingen en de cosmetica. Een grotere verscheidenheid in geuren en decoratieve cosmetica was belangrijk, niet alleen om zich te onderscheiden van de concurrentie, maar ook om te voldoen aan de groeiende behoefte aan luxere artikelen.

In het najaar van 1955 wordt onder de naam See Red een grote actie georganiseerd, waarbij alle afdelingen in de mode, accessoires en cosmetica berokken zijn. In de etalages wordt het thema breed uitgemeten, zo wordt er een etalage vol lipsticks ingericht. In Amsterdam worden de verkoopsters door Max Factor zorgvuldig geïnstrueerd, zodat zij de klanten gedegen kunnen voorlichten over de nieuwste lipsticks en de verschillende soorten nagellak.


Max Factor presentatie in de cosmetica afdeling Den Haag, 1955.

See Red etalage Amsterdam in 1955.

See red etalage Amsterdam in 1955.