De expansie met compact- en mode vestigingen 2001

Foto filiaal Breda geopend in 2001

Foto fiaal Groningen geopend in 2001

Foto filiaal Den Bosch geopend in 2001

In Nederland was geen plaats meer voor meer top-stores, maar wel voor compacte mode- vestigingen. Een compact-store werd een vestiging van 6000 m2 met daarin veel Mode, Cosmetica, Accessoires, Wonen en Cadeaus en tot slot een Café en een Meesterbanketbakker. Enschede werd de eerste vestiging van dit type en ook de enige. De modevestigingen hadden een omvang van 3000 m2 met een gelijksoortig assortiment als de compact-store maar met een smallere collectie. Het idee van de Bijenkorf Mode was ontstaan in 2000 toen Ansons ( o.a. Peek & Cloppenburg) besloot zich uit Nederland terug te trekken. De Bijenkorf vond deze vestigingspunten een buitenkansje en sprong er gelijk op in. Ook het feit dat het assortiment dicht tegen het modeassortiment van de Bijenkorf aan lag versterkte het gevoel deze mogelijkheid te benutten.

4 September 2001 opening Breda

Het assortiment werd een gecoördineerd en compleet assortiment dames-, heren- en kindermode, modeaccessoires en cosmetica. Alle topmerken en private labels van de Bijenkorf waren er te koop. Het aanbod werd gecompleteerd met kook- annex cadeaushop, een ruimte voor de bekende landelijke Bijenkorf acties en met patisserie en taarten van de “Meesterbanketbakker”.

Bijenkorf Groningen 5 september 2001

Het concept van Groningen werd identiek aan dat van Breda. De officiële opening werd gedaan door burgemeester Wallage.

Bijenkorf 's-Hertogenbosch op 3 september geopend 2001

Ook in 's-Hertogenbosch werd de officiële opening door de burgemeester gedaan. Jan Berger overhandigde daarbij een cheque voor het Jeroen Bosch Huis. De opening trok veel publiek. 's-Hertogenbosch stond ook bekend om zijn mode-gevoelige publiek. Daarom was de belangstelling voor de Bijenkorf vaste klanten kaart dan ook groot.

Enschede geopend op 28 Augustus 2002

Een “compact store” was een compleet warenhuis, met het beste van de Bijenkorf, toegesneden op het aantal inwoners in de regio en het beschikbaar aantal vierkante meters oppervlakte. Op 5800 m2 kon het optimale concept voor Enschede worden uitgebracht. Op de parterre werden de Herenmode, Cosmetica, Accessoires en de Meesterbanketbakker gesitueerd. Op de eerste etage bevonden zich de Damesmode en de Kinderwereld. Op de tweede etage Wonen, Media en Sport, de wisselruimte en Café B. De internationale merken waren ruim vertegenwoordigd evenals de private labels. Omdat de Bijenkorf deel uitmaakte van het nieuwe winkelhart aan het Van Heekplein was haar plaats voornaam en de Bijenkorf waardig. Onder de Bijenkorf was een ruime parkeergarage met 1700 plaatsen gebouwd.

De kleinere vestigingen pasten niet meer in de lange termijn strategie van de Bijenkorf in 2013.

Outlet Bataviastad mei 2003

Filiaal Enschede geopend in 2002

Outlet store Bataviastad mei 2003

De Bijenkorf opende op 800 m2 in mei 2003 in factory outlet Batavia Stad Fashion Outled in Lelystad. Het was de eerste keer dat het warenhuis in Nederland een outletstore opende. In augustus 2002 maakte het moederconcern Vendex KBB bekend dat een aantal V&D- warenhuizen tot outlet-store werden omgevormd. De komst van de Bijenkorf in Batavia Stad was wel opmerkelijk, omdat Vendex KBB enkele jaren geleden gerechtelijke stappen ondernam tegen het outlet center. Door de Nationale Winkelraad werd verontwaardigd gereageerd op de vestiging van de Bijenkorf het fabrikantenverkoopcentrum. "Het ging hier onmogelijk om partijen die rechtstreeks uit de fabriek komen, wat nu juist de kern is van Batavia Stad", reageerde de Winkelraad van MKB-Nederland. De winkel zou twee jaar proef- draaien in het outletcenter. De gemeente Lelystad had namelijk voorwaarden gesteld aan de opening. Zo had de gemeente geëist dat moederbedrijf Vendex KBB binnen een jaar tijd in het nieuwe stadshart van Lelystad investeerde. Vendex KBB moest een huurovereenkomst tekenen voor een warenhuis in de stad van een van de vijftien formules van het concern. Daarnaast werd erop gerekend dat de komst van de Bijenkorf meer bezoekers naar Batavia Stad zou trekken. Als Vendex KBB aan deze voorwaarden niet voldeed, zou de vergunning voor de winkel na de proefperiode van twee jaar niet worden verlengd. De outlet- winkel werd 1 september 2005 definitief gesloten omdat de Bijenkorf het niet eens was met de nieuwe voorwaarden voor de huurovereenkomst en omdat outletverkoop niet meer in de strategie pastte.

De Bijenkorf sluit 5 van zijn 12 winkels. Aankondiging 17 augustus 2013

De filialen in Arnhem en Enschede gingen begin 2014 dicht, in het voorjaar van 2016 sloten de deuren van de modefilialen in Groningen, Breda en 's-Hertogenbosch. In totaal verdwenen er op termijn 262 arbeidsplaatsen. Tegelijkertijd investeerde het warenhuis de komende 5 jaar meer dan 200 miljoen euro in de 7 winkels die overbleven. De locaties Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Eindhoven, Utrecht, Amstelveen en Maastricht zijn volgens de onderneming ''het beste gepositioneerd'' om op te waarderen. In deze steden gaat de Bijenkorf onder meer nieuwe merken aan het assortiment toevoegen, de service verbeteren en fors verbouwen. Giovanni Colauto (CEO) benadrukte dat de strategische keuzes niet zijn genomen of versneld door het moeilijke economische klimaat. ''We zijn een winstgevende onderneming. Wij maken de strategie los van de economische gang van zaken. Er zijn geen slechte regio's, alle vestigingen zijn winstgevend. Maar we hebben keuzes gemaakt."

"Alle filialen zijn beoordeeld op een cruciale combinatie van factoren. Deze locaties voldoen aan alle vereisten om een internationaal topniveau te bereiken'', zo gaf hij aan. ''De winkels krijgen allemaal het niveau van ons Amsterdamse vlaggenschip''.