De Bijenkorf in Maastricht in 2003

De Bijenkorf Maastricht, 2003.

De komst van de Bijenkorf in Maastricht kende een wat langere voorgeschiedenis. Reeds vroeg in de negentiger jaren had de Bijenkorf belangstelling voor Maastricht. Echter door de noodzakelijke concentratie van het bedrijf op de ontwikkeling van het bedrijfsmodel en de juiste invulling van het winkelconcept kwam expansie pas weer aan de orde bij de invulling van de vestiging in Amstelveen in 1998 en later. In die periode kwam er in Maastricht een uitbreiding van het stadscentrum met de uitbreiding stadshart “Entre Deux”. De projectontwikkelaar Multi Vastgoed, een goede bekende van Vendex KBB, had graag gezien dat de Bijenkorf een deel van de 12.000 m2 had ingevuld. Echter het concern was voor de V&D vestigingen reeds lang bezig de te veel aan m2 verkoopvloer te herontwikkelen.

Een Bijenkorf Maastricht hoorde daar ook bij . Het prachtige pand aan de Grote Staat 5-15 leende zich uitstekend voor een dubbele benutting van de twee warenhuizen van het concern op de beschikbare vierkante meters met een gezamenlijke La Place. Toch duurde het nog tot 2002 voordat een gezamenlijk plan tot stand kwam en kon de Bijenkorf geopend worden op 28 augustus 2003. Dit was een duidelijk succes door de fusie van Vendex KBB. De Bijenkorf kreeg haar hoofdingang aan de Kersenmarkt. De architecten Kees Rijnboutt en vormgevers Evelien Merkx & Girod waren er goed in geslaagd een toegankelijke Bijenkorf te creëren. Het werd een winkel met allure en een verrassend contrast met haar omgeving aldus Jan Berger (CEO van de Bijenkorf). In totaal kende de Bijenkorf een oppervlakte van 10.000 m2 waarin het volledige Bijenkorfconcept kon worden gepositioneerd.

"Maastricht wordt een winkel met allure en een verrassend contrast met haar omgeving". aldus Jan Berger(CEO van de Bijenkorf).

De opening vond plaats op 27 augustus 2003

Op de parterre kwamen: Bijouterieën/horloges, Cosmetica, Diamond Point, Jeans, Kousen, Lederwaren, Meesterbanketbakker, Modeaccessiores en Shirts. De parterre was open en ruim van opzet. De Bijenkorf vond zichzelf de beste taartenwinkel van Nederland aldus de openingsfolder. De kelder opendezijn deuren met de Herenmode en naar nieuwe werelden vol lezen, luisteren, spelen, reizen,en sporten. Ook de Chill-Out en de espressobar van Illy. De eerste etage werd een wereld van mode in alle sferen. De mooiste merkenshops als Max Mara, Polo Ralph Lauren en Tommy Hilfiger. De damesmode is per modestijl gegroepeerd. De meeste eigentijdse mode van designmerken Vanessa Bruno, Isabel Marant, Scenario, Joseph en Strenesse Blue zijn te vinden. Een compleet assortiment dames schoenen en lingerie is te vinden op deze etage. Ook is Café B op deze etage te vinden.

Op de tweede etage werden verschillende werelden bij elkaar gevoegd. Dat was op de eerste plaats de kinderwereld met daarnaast de woonwereld en tot slot de Klantenservice. De woonwereld bestond uit Bad/bedtextiel, Cadeaushop, Home Office, Huishoud, Serviezen/kookshop en Woonaccessoires

Maastricht zou de laatste grote vestiging worden die in Nederland werd toegevoegd. De Bijenkorf was ook een duidelijke toevoeging in het stadscentrum van Maastricht. De expansie werd voor het boekjaar 2003/2004 de expliciete groei van de jaaromzet van de Bijenkorf.

Voorzijde van de Bijenkorf in Maastricht aan de Grote Straat, 2003.

Openingsaffiche Maastricht, 2003.