De Bijenkorf Amstelveen 1998

De introductie brochure van het stadsproject Stadshart Amstelveen, 1995.

De entree van de Bijenkorf Amstelveen, 1998.

Voor de Bijenkorf was het niet zo eenvoudig een plek in Amstelveen te bemachtigen. In de tijd van het oude Binnenhof en V&D in de Zaagtand, wilde de Bijenkorf een winkel bouwen op de groenstrook bij Plein 1960, voor de HEMA en Peek & Cloppenburg. In 1968 verzette V&D zich hevig en het kwam zelfs tot een procedure bij de Raad van State om de komst en de bouw van de Bijenkorf tegen te gaan. De Bijenkorf zag toen af van hun bouwplannen. Maar in 1998 met de komst van het nieuwe Stadshart, waar V&D allang een groot warenhuis had geopend op het Buitenplein, werd de komst toch een feit. De Bijenkorf is te vinden in de Rembrandthof, Galerij 152, 1181 ZS Amstelveen

In een uitgebreide publiek-private samenwerking had de gemeente risicodragend meegedaan aan de ontwikkeling van dit nieuwe winkelcentrum. De ontwikkelingsmaatschappij Stadshart Amstelveen C.V. realiseerde vanaf begin 1996 de vernieuwing van het Stadshart. Dit omvatte omvangrijke nieuwbouwprojecten van verschillende architecten en herinrichting van de openbare ruimte. De ontwikkelingsmaatschappij Stadshart Amstelveen C.V. was een samenwerkingsverband tussen de Gemeente Amstelveen, MAB / Bouwfonds en Ballast Nedam. Dit proces was in 1995 begonnen en bestond voor een gedeelte uit het oude winkelcentrum uit 1960 dat verbouwd en overdekt werd. In 1996 werd de oude Zaagtand afgebroken en vervangen door nieuwbouw voor het Stadshart en het oude Binnenhof volledig gerenoveerd. In 1998 was de volledige herontwikkeling gereed. Daarnaast kwamen er nog nieuwe gebouwen aan het winkelcentrum. Ook het doorgaande verkeer van Plein 1960 naar de Rembrandtweg kwam te vervallen. De projectontwikkeling van de 12.000 m2 winkeloppervlak werd opgepakt door MAB, voor de Bijenkorf een bekende partij waarmee La Vie in Utrecht in gezamenlijkheid ontwikkeld werd.



Het plan van de Bijenkorf

Het gebouw was een gegeven. Er werden 8925 m2 winkel en 803 m2 kantoor gehuurd. De inrichting over drie etages kon volledig naar eigen smaak worden uitgevoerd. Een ontwerp van Nigel Stephenson van architectenbureau Greig & Stephenson uit Londen, dat ook de open vide in filiaal Den Haag had ontworpen, werd de architect. Een expansieteam onder leiding van Jaap Koster werkte met het externe bureau samen. Omdat de etages alle drie even groot waren konden de onderscheidende werelden gesplitst in mode- en wonen goed uitgewerkt worden. De kernpunten bij de beleidsbeslissing om voor Amstelveen te kiezen als zevende filiaal waren: betere benutting van het verzorgingsgebied Amsterdam en het Gooi. Amsterdam met zijn 15.000 m2, nog altijd wat moeilijk bereikbaar en een beperkte parkeercapaciteit zou weinig omzetverlies kennen door de overlapping met Amstelveen. Bovendien was een van de sterktepunten van Amstelveen de erg grote parkeercapaciteit onmiddellijk bij de winkel. Uitgaande van een gemiddelde omzet per m2 van alle filialen kon er een goed rendement op investeringen worden bereikt. De R.v.B van KBB omarmde het plan nu wel in tegenstelling tot een oud plan uit de zestiger jaren dat niet werd goedgekeurd. Op 5 september 1996 werd door Bob de Beer de eerste paal geslagen. De opening werd 17 september 1998.


Met de komst van de Bijenkorf Amstelveen in 1998 kon het verzorgingsgebied Amsterdam en het Gooi beter afgedekt worden.

Het winkelconcept

Zoals in het beleidsplan 1996 en verder was bepaald kon Amstelveen volledig worden opgebouwd. Alle werelden, een uitstraling die dynamisch, inspirerend en trendsettend was. Een parterre met de Meesterbanketbakker, Cosmetica, Herenmode, Sportafdeling, Reisafdeling en Modeaccessoires. Een kostuum op maat werd mogelijk van de beste Italiaanse stoffen. Het bijzondere van de cosmetica was dat het als eerste filiaal het “open to sell” concept kreeg.

Op de eerste etage kwamen de werelden Damesmode, Kindermode, een Make-up theater en een restaurant “La Ruche” met als bijzonderheid de bediening die terugkwam. In de kelder kwam de Woonwereld met als bijzonderheid de “Crate & Barrel” filosofie met de indeling naar functionele ruimten thuis, zoals keuken, kamer, slaapkamer enz. waar ook de accessoires in hun functionele plaats voor een huiskamersfeer zorgden. Ook een Sonyshop, Mediawereld en Chill-Out afdeling werden er gesitueerd.

Foto roltrappen in de Bijenkorf Amstelveen van parterre naar de eerste etage

Foto van huishoud etage in Amstelveen 2003