Affiches voor acties en evenementen

Affiche, ontwerp Pieter Das, 1916.

Voor alle jaarlijkse acties en evenementen die de Bijenkorf sinds de opening van de eerste vestiging aan de Dam organiseerde, werden de etalages aangepast, evenals de publiciteit en daarmee ook de affiches. Om dat alles als één aantrekkelijk geheel te kunnen presenteren, werden er in 1913 reclametekenaars aangenomen, onder wie Pieter Das (1881-1937) en Herman van den Boogaard (1891-1977). Zij ontwierpen de eerste affiches, richtten de etalages in en waren verantwoordelijk voor het artistieke niveau van de vormgeving. Met hun komst werd een traditie geboren: het inzetten van toonaangevende ontwerpers door de Bijenkorf.

Pieter Das en Herman van den Boogaard waren in het begin de eigen grafische kunstenaars van de Bijenkorf.

Acties als de Huishoudweek, Witte Weken en later de Huishoudfair groeiden uit tot succesvolle jaarlijkse verkoopevenementen, die met legendarische affiches wereldkundig werden gemaakt. Ook voor de bekende landenacties vanaf de jaren vijftig, naar een idee van marketinggenie Martin Lederman, gingen creatieve ontwerpers aan de slag.


Een kolfje naar de hand van kundige vormgevers waren ook de Drie Dwaze Dagen, voor het eerst georganiseerd in 1984. Voor deze legendarische dagen werden aankleding en inrichting van de Bijenkorf aangepast.

Links het affiche ontwerp, Herman van den Boogaard, 1920.

Rechts het affiche, ontwerp Herman van den Boogaard, 1959.

Links het affiche ontwerp, Theo Stradmann, 1959.

Het Drie Dwaze Dagen logo, 1984.