Affiches als kunstwerken

Affiche uit 1935 behorende bij de meubel tentoonstelling

Met de komst van meubelinkoper Martin Visser in 1947 kreeg de vormgeving een nieuwe impuls. Hij deelde de idealen van Goed Wonen, te weten: smaak is een kwestie van opvoeding en goed wonen draagt bij aan een betere samenleving. Modern meubilair moest licht zijn, de omringende ruimte sober en strak ingericht.

Uiteraard moesten ook de affiches deze idealen uitdragen.


Smaak is een kwestie van opvoeding en goed wonen draagt bij aan een betere samenleving. Aldus inkoper Martin Visser

Aan de campagne Ons huis, Ons thuis, in 1948 geĆÆnitieerd door reclamegoeroe Martin Lederman, dankt de Bijenkorf een aantal nog altijd legendarische affiches. Ook de beroemde ontwerper Benno Premsela, na 1949 samen met Martin Visser verantwoordelijk voor de naoorlogse vernieuwingen in het warenhuis. zorgde voor de grote naamsbekendheid van de Bijenkorf op het gebied van etaleren en presenteren, onder meer door middel van spraakmakende affiches.


Zo waren in 1949 op de meubelafdeling kunstwerken van Karel Appel, Constant en Corneille te zien. Het was de eerste presentatie van werk van de destijds controversiƫle Cobragroep in Nederland. In opdracht van de Bijenkorf werden in 1953 zelfs enkele schilderijen van Appel en Constant ook gebruikt als dessin voor gordijnstoffen. Ook na het vertrek van Visser in 1954 ging de Bijenkorf voort op de door hem ingeslagen weg.